
Věnujme se v muzeu teenagerům
Investice do teenagerů se nám vrátí v budoucnu ve vyšší návštěvnosti
Autorky: Kateřina Hajná a Nina Wanča
Naše populace stárne, o to více pozornosti bychom měli v muzeích věnovat i mladším návštěvníkům, aby si nepřipadali vyloučení. Zachytíme-li jejich zájem o muzea od dětství až přes jejich dospívání, s velkou pravděpodobností se z nich stanou návštěvníci kultury i v dospělosti a naše budoucí návštěvnost nebude ohrožena. Návštěvnická skupina teenagerů, která se obvykle vymezuje věkem mezi 13 a 19 lety, představuje specifický segment návštěvníků a je velmi různorodá. Výzkumy říkají, že je to jedna z nejvíce opomíjených návštěvnických skupin v muzeích. Tento text představí dospívající jako návštěvníky muzeí.

Období dospívání a prožívání teenagerů
Teenageři se věkově pohybují mezi dětmi a mladými dospělými. V nižším věku je pravděpodobnější, že přijdou do muzea s rodinou nebo se školou, s přibývajícím věkem by mohli chodit do muzeí i sami. Teenageři jsou charakterističtí intenzivním procesem osobního, sociálního a kognitivního rozvoje, protože se postupně z dětí stávají dospělými. Během adolescence dochází k zásadním změnám v sebevědomí jednotlivce a k utváření jeho názorů a postojů vůči světu kolem něj. V tomto směru se jedná o formativní období a muzea jim mohou s utvářením názorů vedoucích k demokracii a otevřenosti pomoci.
Mladí lidé v tomto věku se začínají stále více orientovat na vlastní autonomii v procesech rozhodování, hledání vlastní identity a posilování relativní nezávislosti. Pro muzea to znamená, že jim musíme naslouchat. Nezískáme si je tím, že jim budeme říkat, co si mají myslet. Potřebují mít možnost testovat své názory a postoje. Během dospívání je pro ně nejdůležitější:
- Vyniknout v kolektivu – mladí lidé se zaměřují na rozvoj své osobnosti a získávání autonomního postavení ve společnosti. Umožněte jim v muzeu vyniknout.
- Začlenit se – snaží se najít své místo mezi vrstevníky a získat jejich uznání, proto nabízejte aktivity pro skupinky dospívajících.
- Osvojit si dovednost – pracují na rozvoji kompetencí, což je vede k dosahování konkrétních úspěchů. Umožněte jim v muzeu něco dokázat a vytvořit.
- Najít si cíle a formovat hodnoty – hledají smysl v plnění konkrétních úkolů a formování svých přesvědčení, proto jim vždy řekněte, proč se mají zapojit a k čemu jim to bude.
Výzvou pro muzea zůstává nalezení efektivní metody, jak tuto generaci oslovit. Je to komplikované i proto, že její zájmy a preference se s každou novou generací odlišují a trendy se pořád mění. Proto je vhodné spolupracovat přímo s nimi a zapojit je.
Teenageři a muzea
Sami teenageři muzejní instituce bohužel nevnímají jako atraktivní formy zábavy, a získání si jejich přízně bude vyžadovat pravděpodobně dlouhodobější úsilí. Jedním z důvodů je, že jejich poslední návštěvy jsou spojeny s negativní asociací školních výletů, které byly povinné. Vyplatí se tedy investovat čas do vylepšení programů pro školy.
Z dostupných výzkumů však víme, že jsou i určité vlastnosti muzeí a nabídky, které naopak teenageři postupně oceňují a činí z muzeí místo, kde by chtěli trávit svůj volný čas. V tomto hodnocení také hraje roli velikost daného muzea. V menších muzejních institucích tak tato návštěvnická skupina nejvíce oceňuje možnost komentovaných prohlídek, obdobně ve středně velkých institucích si cení osobního kontaktu a přístupu. Nabídneme-li navíc zajímavé téma, které u nich rezonuje, osobní příběhy a zajímavosti ze zákulisí, bude to fungovat.

Obecně jsou teenageři motivováni navštěvovat muzea, pokud je jim nabízena možnost interaktivního zážitku (možnost dotýkat se předmětů), využití sociálních médií (ať už skrze sdílení obsahu nebo v rámci propagační komunikace), interakce s experty v daném oboru a také možnost odpočinku či navštívení kavárny. Neměli bychom tedy zapomínat i na efektivní využití prostoru pro komunikaci a odpočinek.
Na závěr tři hlavní doporučení:
- Přizpůsobte komunikaci teenagerům a volte takové kanály, které sledují
- Nabídněte jim levnější vstupné, aby se svoje kapesné rozhodli utratit u vás
- Zjistěte, jaké témata rezonují a přizpůsobte jim obsah