
Speciální a doprovodné akce pro teenagery
Aktivity pro teenagery mohou být různé – letní škola, doprovodný workshop nebo hra
Autorky: Kateřina Hajná a Nina Wanča
Mladí návštěvníci mají pro muzea velký potenciál a je dobré znát jejich potřeby. Jedním ze způsobů, jak tuto náročnou cílovou skupinu zaujmout, je pořádání speciálních akcí. Dospívající mají zvýšenou potřebu být spolu a poznávat nové lidi a muzea jim mohou tyto příležitosti nabídnout. Mezi vhodné akce zařazujeme např. “otevřené večery” muzeí, prázdninové školy, sezónní a výroční akce, speciální programy, workshopy a různé festivaly. V rámci pořádání těchto akcí muzejní instituce také splňují potřebu mladistvých se socializovat a účastnit se peer kontaktu. Tento článek představí několik konkrétních příkladů spolupráce.
Spolupráce s teenagery
Jednou z možností, jak programy dělat, je přímá spolupráce s teenagery. Pokud s užší skupinkou vytvoříte zajímavý obsah, bude to fungovat jako záruka pro ostatní a můžete to využít v marketingu. Takovému zapojení říkáme kolaborativní kurátorství, při kterém se teenageři stanou aktivními partnery v rámci příprav výstav a expozic. Tato spolupráce vyžaduje naši otevřenost a ideálním začátkem je spolupráce se studujícími z blízké střední školy, s kterou vám může pomoci i jejich vyučující.

Kolaborativní kurátorství v rámci tzv. co-design sessions využili v portugalském muzeu za účelem vytvoření mobilní aplikace pro mladé návštěvníky. Muzejní kurátoři v tomto případě spolupracovali s teenagery (15–19 let), kteří vystupovali nejdříve jako informátoři, kdy na základě připravených pracovních listů dávali podněty pro koncept připravované aplikace. Po zhotovení jejího prototypu pak zastupovali roli testerů a provedli evaluaci. Spolupráce byla oboustranně přínosná. Teenageři tak byli aktivně zapojeni a podíleli se na atraktivnosti a user-friendly designu. Naopak muzeum získalo cenné poznatky, co teenageři potřebují a jaké vzorce v přípravách programů by si měli pracovníci osvojit.
Doprovodné programy pro teenagery
Inspiraci můžeme hledat především u velkých institucí a muzeí, která sídlí v hlavních městech. Ta mají vyšší návštěvnost a tím mají pravděpodobně i více zkušeností s touto specifickou cílovou skupinou. Ačkoliv jsou to muzea velká, to neznamená, že v menším muzeu se nemůžeme teengarům také věnovat – jen možná začneme více postupně a s projekty menších rozsahů.
Britské muzeum v Londýně
British Museum zahrnuje teenagery do několika kategorií. Jednak jsou teenageři spadající do programů pro školní skupiny, jednak tvoří samostatnou návštěvnickou skupinu mladých lidí. Návštěva muzea se školou představuje specifický typ muzejní interakce a zaměříme se na ně někdy v budoucnu.
Program s názvem Where we are… poskytuje teenagerům příležitost spolupracovat s komunitními organizacemi na projektech zaměřených na umění a kulturu. Jeho cílem je podpořit u mladých lidí sebedůvěru, empatii a aktivní občanství, což jim pomáhá lépe se začlenit do společnosti.
Další možnost s názvem British Museum Young People’s Programme zahrnuje aktivní participaci teenage účastníků na konstruktivní kritice a přípravách doprovodných akcí. Program propojuje účastníky s kurátory a odborníky, dává jim prostor pro vyjádření svého názoru, reflexi jejich potřeb a zajišťuje tak relevantnost muzea pro mladé návštěvníky. Oba dva tyto programy představují relativně unikátní projekty, jak teenagery aktivně zapojit do chodu instituce.

British Museum Young People’s Programme. British Museum, 2025.
Dostupné z: https://www.britishmuseum.org/learn/young-people/british-museum-young-peoples-programme
České Národní muzeum
Podíváme-li se na webové stránky a nabídku programů, v Národním muzeu se zaměřují více na rodiny s dětmi, protože kategorie teenagerů není na webových stránkách explicitně rozlišena. Obdobně jako v British Museum jsou však podle věku zahrnováni do školních skupin. Samotná nabídka doprovodných akcí je uvozena jako pro děti i dospělé a zaměřuje se především na přednášky. Přednášky jsou sice snadné na organizaci, ale hrozí, že návštěvníci budou spíše pasivními příjemci informací.
Jeden z doprovodných programů, které muzeum nabízí, má charakter autonomně-kreativního, které podporuje tak potřebné sebevyjádření dospívajících. Jedná se o Folklorní taneční, které probíhá během delší doby pravidelně každý týden po dobu 16 týdnů. Účastníci a účastnice se tak mají možnost seznámit a vytvořit pevné vazby. Protože nabídka programů v Národním muzeu není členěny dle věku, návštěvníci se mohou orientovat spíše podle tematického zaměření.

Závěrem lze tedy shrnout následující doporučení:
- Vyjděte z toho, co už máte: Podívejte se na váš muzejní obsah novýma očima a zjistěte, jaká témata by mohla být zajímavá pro teenagery.
- Nastartujte dialog: Pozvěte je do muzea a představte jim, co jim můžete nabídnout a zjistěte jejich názor.
- Pracujte postupně: Začněte menšími úpravami (upravte informace na webu, zaveďte speciální cenu pro skupiny (vyjádříte tím zájem o tuto cílovou skupinu), připravte jednu akci (drobnou interaktivitu apod.) a postupně si určitě troufnete na složitější.