
Texty v muzejním prostředí
Proč se vyplatí jim věnovat pozornost a jak ovlivňují návštěvnickou spokojenost
Autorky: Monika Fournial a Nina Wanča
To, jak jsou ve vašem muzeu texty strukturovány a jak jsou prezentovány, tedy jaký jste použili druh písma, velikost, barevnost nebo umístnění, zásadně ovlivňuje srozumitelnost výstav. Právě dobré texty přispívají ke spokojenosti návštěvníků. A platí to i právě naopak – když je textů moc a jsou nekvalitní, zvyšují kognitivní zátěž a podílejí se na únavě a nespokojenosti návštěvníků. V článku se dozvíte, co je informační design a komunikační design a jak tyto postupy můžete využít při přípravě textů.
Informační design
Informační design se věnuje hierarchii a funkčnímu členění muzejních textů, což návštěvníkům pomáhá efektivně se orientovat v obsahu. To znamená, že návštěvníci vědí, které texty jsou důležité, snadno poznají, k čemu jim text je, a který text patří k jaké části výstavy nebo předmětu. Díky kvalitními informačnímu designu se návštěvníci dokáží snadno rozhodnout, co budou číst.
Avšak hierarchické modely nejsou dobré jen pro návštěvníky, ale i pro vás muzejníky. Nepodceníte-li plánování hierarchie textů, usnadní vám to proces přípravy. Pomáhá to při rozhodování o délce obsahu, o použití slov a odborné terminologii a také o grafických prvcích. Když promýšlíte hierarchii textů, můžete vzít v potaz tyto faktory:
- doba čtení
- umístění textu
- velikost písma
- zamýšlená funkce textu (informační, interpretační, popularizační, zábavná, dialogická apod.
Například modely založené na čase zohledňují délku čtení jako jednotku a umožňují odborníkům předem stanovit optimální počet slov – návštěvníci nebudou textem zahlceni a budou mít lepší pocit z návštěvy. A vy nebudete psát texty, které nikdo nečte.

Komunikační design
Všichni víme, že nejde jen o to, co je v textu napsáno, ale i jak je text v muzeu prezentován. A právě to je součástí komunikační designu, který zahrnuje vizuální prezentaci textu prostřednictvím typografických (písmo), ergonomických (čtení v sedě, ve stoje, ve výšce očí) a grafických prvků (pozor na vizuální přetížení), které zlepšují nebo naopak zhoršují čitelnost. Čitelnost je prvořadá, protože dobře zvolené písmo a strategické umístění textů v prostoru zajišťují, že návštěvníci texty snadno vidí a jsou schopni je jednoduše interpretovat.

Nesprávně zvolené písmo nebo nedostatečné osvětlení, složité propojení s předmětem či umístění ve špatné výšce mohou bránit čitelnosti a srozumitelnosti. Pokud se návštěvníci vyčerpají při čtení, nezbyde jim tolik prostoru pro kvalitní vnímání předmětů. Spolupracujeme-li na přípravě expozice s grafiky, je třeba pečlivě sladit design s obsahy textů a samotnými předměty – a mnohdy je méně více. Tento přístup k designu zajišťuje, že si návštěvníci textu nejprve všimnou, následně jej přečtou a intuitivně ho propojí s vystaveným předmětem nebo tématem.
Inspirace – moderní přístupy k textům
Kromě tradičních hierarchických modelů nabízejí muzea inovativní formáty, jako je poezie, komiks, „flash fiction“ nebo minimalistické značení, které dokážou vyvolat emocionální reakce a podporují interakci s různými věkovými skupinami návštěvníků. Techniky, jako je „vyprávění příběhů“ nebo používání formátů „post–itnotes“, aktivně zapojují návštěvníky a mění je z pasivních diváků na angažované účastníky. Tyto metody zvyšují inkluzi, nabízejí rozmanité formy obsahu, které vyhovují různým vzdělávacím preferencím a vybízejí k širšímu zapojení.
Integrace informačního a komunikačního designu je zásadní pro vytváření muzejních textů, které jsou přístupné, konzistentní, nezatěžující a vizuálně účinné. Tento multidisciplinární přístup vyžaduje nejen odborné znalosti v oblasti muzeologie, ale také kreativitu, přizpůsobivost, aktivní práci na vlastní technice psaní a v neposlední řadě i porozumění návštěvníků.