
Muzejní texty mohou zlepšit komunikaci s návštěvníkem
Muzejní texty a popisky mají nenahraditelné místo ve výstavách a díky nim je možné je inovovat
Autorka: Monika Fournial
V době, kdy technologie zpřístupňují celý svět jedním kliknutím, se může zdát, že tradiční texty v muzeích zastarávají. Pro muzea však tato situace představuje především příležitost inovovat způsoby komunikace s návštěvníky a přehodnotit konzervativní pojetí textů ve prospěch formátů, které přinášejí nové formy textové interpretace. Vedle tradičních hierarchických textových modelů proto některá muzea experimentují s novými formami muzejních textů jako je poezie, komiks, post-it lístky nebo „flash fiction“. Následující článek vás seznámí s těmito inovativními formáty.
Využijte principy vyprávění
Díky síle vyprávění mohou muzea upoutat pozornost, vyvolat emoce nebo inspirovat k zamyšlení a často k tomu stačí jen několik řádků či krátký dialog ve formátu „flash fiction“. Tyto stručné texty o 20 až max. 1 000 slovech odpovídají moderním preferencím rychlé a účinné komunikace. Návštěvy muzeí se tak stávají dynamičtějšími a osobnějšími. Formát „flash fiction“ se hodí zejména pro exponáty zdůrazňující dramatické momenty, jako jsou historické události, umělecké interpretace nebo vědecké objevy.

Básně podpoří představivost
Dalším netradičním formátem jsou lyrické texty a básně, které se nezaměřují na faktické informace nebo popis předmětu, ale jejich cílem je vyvolat emoce a podpořit představivost. Tato forma je často k vidění u výstav zaměřených na umění nebo mindfulness, kde hraje klíčovou roli subjektivní interpretace. Pomocí básní lze přenést intenzivněji prožitek či změnit vnímání vystavovaných předmětů.

Komiks je populární u dospělých i dětí
Silným a stále častěji používaným formátem textu je komiks, který propojuje slovo, typografii a grafiku do vizuálního vyprávění. Komiksy mají edukační potenciál nachází uplatnění v neformálním vzdělávání a oslovují široké spektrum návštěvníků, včetně menších dětí nebo teenagerů. Díky variabilní typografii, která pracuje s velikostí, deformací nebo barvou písma, komiksový text doslova „ožívá“ a přirozeně zapojuje návštěvníka do děje.

Texty mohou psát i návštěvníci
Další inovativní přístupy, jako například interaktivní „post-it notes (lepící papírky)“, proměňují pasivního návštěvníka v aktivního účastníka. Návštěvníci sdílí své dojmy nebo postřehy a velikost lepících papírků určuje očekávaný rozsah sdělení od stručných postřehů po delší reflexe. Vhodné jsou u společenských témat různé váhy. Získané texty mohou navíc sloužit k specifickým typům návštěvnických studií tzv. talk-back tabulí (o nich v některém z našich dalších blogů).

Závěrem
Vývoj muzejních textů ukazuje, že tradiční texty ve formě popisků nemusí být nutně zastaralé, ale mohou být inovativně doplněny nebo nahrazeny formáty, které odpovídají současným komunikačním trendům. Posledním příkladem je digitální text, který funguje přímo v prostoru památky.
