
4 principy, které pomohou při stylingu muzejních exponátů
Inspirujte se tipy pro instalaci svých exponátů
Autorka: Jana Pomykačová
Vystavování a instalace sbírkových předmětů do vitrín je důležitou disciplínou, které bychom se měli věnovat a neměli bychom ji podceňovat, ačkoli se to může zdát jako samozřejmost. To, jak nainstalujeme předměty, dokáže ovlivnit spokojenost návštěvníků. A díky využívání pravidel dokážeme vést návštěvnické oko a usnadnit jim vnímání.
Principů vystavování je samozřejmě celá řada, ale v tomto článku si představíme čtyři, které tvoří základ. Pokud si je při práci s exponáty a vitrínami osvojíte, máte pevnou oporu, na které můžete stavět a posunout své prezentace na vyšší úroveň.
1. Princip pohledu
První princip se zaměřuje na to, odkud se návštěvník na vitrínu a předměty divá. Doporučujeme zmapovat tzv. pohledové body. Zohledněte, odkud budou přicházet návštěvníci, a z jakých směrů se budou na vitrínu dívat. Myslete také na možnosti samotné vitríny, protože každá nabízí různé pohledy podle svého typu:
Nástěnná vitrína: Pohledové plochy jsou ze tří stran nebo pouze z jedné. Záleží také na výšce.
Prostorová vitrína: Díky tomu, že je volně stojící, je přístupná pohledem ze všech čtyř stran.
Díky zmapování pohledových bodů si uvědomíte, zda návštěvníci jednoduše vidí to, co je nejdůležitější a co jim chcete ukázat. Při využívání principu pohledu lépe určíte nejlepší místo pro exponát, nasměrujete návštěvníkovu pozornost tam, kam chcete, čímž přirozeně předurčíte trasu pohybu po expozici.

2. Princip harmonie
Nevnímejte vitrínu jako jednotlivce, ale jako součást většího celku. Vytvořte „jednotné“ vizuální aranžmá, které propojí více vitrín dohromady. Návštěvníkům tak poskytnete větší vizuální celky, čímž usnadníte orientaci v expozici. Výsledkem bude nejen vyšší estetická hodnota, ale také vizuální cesta, která návštěvníka provede expozicí.
3. Princip dynamiky
Udržet divákovu pozornost je výzva. Výzkumy ukazují, že průměrná doba, kterou návštěvník stráví u jednoho exponátu, je často velmi krátká – obvykle 15–30 sekund. Lidské oko a mozek přirozeně vyhledávají rozmanitost, proto by vitríny měly působit dynamicky.
Jak na to:
- Využívejte aranžovací pomůcky, jako jsou sokly různých velikostí, tvarů a materiálů.
- Trénujte prostorové kompozice uvnitř vitrín.
- Pokud vám to vitrína dovolí, obměňujte čas od času schéma a uspořádání exponátů.
- Přemýšlejte a experimentujte s velikostí exponátů a vyhněte se vizuálnímu smogu.
Zjistíte, že i malé úpravy mohou mít zásadní vliv na to, jak je expozice vnímána.
4. Princip vyprávění
Při vystavování exponátů existují dva hlavní přístupy. Není to tak, že by jeden byl lepší než druhý, ale každý z principů očekává od návštěvníka trochu něco jiného:
- Formální přístup: Zaměřuje se na konkrétní exponát, který vystavujete víceméně izolovaně. Pracuje se zobrazovacími nástroji, jako jsou proximita, hloubka, výška nebo barevné kontrasty. Tento styl zdůrazňuje hodnotu samotného objektu.
- Neformální přístup: Zde se klade důraz na zasazení exponátu do kontextu. Tento způsob návštěvníkovi pomáhá pochopit příběh a hodnotu exponátu. V tomto případě je exponát součástí většího celku, dioramatu nebo je vystaven spolu s fotografickým pozadím, které naznačuje původní situaci, ve kterém se exponát nacházel.
Příklad: Máte sbírku skleněných předmětů, jako jsou vázy, jídelní sety nebo dekorační předměty. Chcete přiblížit proces výroby skla. Do expozice tedy začleníte nejen samotné exponáty, ale také pomůcky pro výrobu skla a materiály, které jsou k výrobě potřeba, například dolomit (CaMg(CO₃)₂). Doplníte-li to promyšleným textem, vytvoříte atraktivní a edukativní vitrínu.
Zajímá vás víc?
Tyto čtyři principy jsou základem našeho workshopu Atraktivně ve vitríně, kde se věnujeme i dalším tématům a klíčům k efektivnímu a strategickému vystavování. Boj o pozornost návštěvníka vyžaduje promyšlené stimuly – a právě ty na workshopu rozebíráme více do detailů. Součástí workshopu je i praktický nácvik instalace a možnost zkonzultovat vystavování předmětů z vašeho muzea.