
Jak a proč vytvářet virtuální výstavy
Poznejte, co virtuální výstavy muzeu přináší
Autorka: Nina Wanča
Stále více se od moderních muzeí očekává, že budou nabízet atraktivní digitální obsah. Na druhou stranu naše zřizovatele často zajímají jen fyzičtí návštěvníci, takže můžeme mít mnoho důvodů, proč se digitálním obsahem a virtuálními výstavami nezabývat. Tento článek by vám mohl pomoci si ujasnit, jak je možné virtuální výstavy vytvářet a co by vám to mohlo přinést.
Nástroje pro tvorbu virtuálních výstav
Zorientovat se v tom, co všechno virtuální výstavy jsou, jak mohou vypadat je obtížné. Navíc se trendy rychle mění. Virtuálními výstavami se zabývám již deset let a tak mohu říci, že každý si pod tím představí trochu něco jiného. To první, co si lidé často představí, jsou 3D virtuální prohlídky konkrétních prostorů. Dále to mohou být různě koncipované webové stránky, které nám webdesignér vytvoří na mírů konkrétnímu projektu nebo tématu. Tato řešení ale bývají nejnáročnější na produkci a také nejdražší, protože musíte pracovat se specialisty z oboru webového designu. Zajímavý návštěvnický zážitek ale mohou poskytnout i výstavy založené na vyhledávání, tedy databáze, ačkoli by nás to jako první možná nenapadlo.
Mezi nástroje, které můžete použít patří:
- CollectiveAccess (pro databáze, pouze v angličtině)
- INDIHU Exhibition (pro multimediální prezentaci libovolných témat se vzdělávacími cíli, v češtině, zdarma)
- Omeka (pro centrální sbírkový systém vč. multimediálních prezentací)
- Matterport (pro 3D virtuální prohlídky)

Miro Žbirka: Roky a dni, Národní muzeum, 2022.
Dostupné z https://www.nm.cz/navstivte-nas/program/vystavy/miro-zbirka-roky-a-dni
Co nám může tvroba virtuálních výstav přinést?
Z vlastního výzkumu jsme zjistili, že tvůrci a tvůrkyně přistupují k tvorbě virtuálních výstav na základě zkušeností z přípravy fyzických výstav. Nemají problém s tím vytipovat atraktivní téma a výstavu vytvořit. Na druhou stranu z analýzy 189 výstav vytvořených v INDIHU Exhibition víme, že výstavy alespoň v roce 2021 obsahovaly zejména obrázky a texty a plně nevyužívaly potenciál pro zapojení interaktivních a multimediálních prvků, které návštěvníci od virtuálních výstav očekávají.
V České republice zatím nemáme oficiální pozici digitálního a ti, kteří se do tvorby pustí, to často dělají z vlastního zájmu. Pokud váháte, zda se do toho pustit, možná vás inspirují pozitivní zkušenosti těch, kteří virtuální výstavy vytvářejí:
„Já myslím, že tvorba virtuální výstavy dává velkou svobodu v tom používání a i v té realizaci. Fyzická výstava by byla závislá na daleko více lidech.“
„Už když jsme publikovali tu první výstavu, tak byly skvělé ohlasy. Kolegyně pak říkaly, že by se to rády naučily, že to vypadá zajímavě. Potkávaly nás na chodbě a ptaly se, kdo to udělal a že to vypadá skvěle.“
„Ve virtuální výstavě můžete vystavit něco, co by na velkou výstavu nebylo. Neměli byste dostatek materiálu nebo by to třeba bylo špatně pojmutelné, špatně realizovatelné v těch fyzickách prostorách, kdežto na tom internetu nebo prostě v tom virtuálním prostředí můžete prezentovat i věci, které byste normálně nemohli.“
A na závěr pár tipů, jak virtuální výstavy uchopit:
- Máte vysněné téma, ale do výstavního plánu se zatím nevešlo? Ideální materiál pro virtuální výstavu.
- Vytvořte virtuální výstavu pro školy a využijte ji v rámci vzdělávacího programu během návštěvy nebo jako materiál vhodný pro učitele před anebo po návštěvě muzea.
- Chcete zjistit, jak na téma návštěvníci reagují? Využijte virtuální výstavu jako prototyp.

Pracovní listy a omalovánky k virtuální výstavě: Akce K.
Dostupné z: https://exhibition.indihu.cz/view/akce-k/start